Catatan Kamus Dewan Edisi Keempat, estetika bererti cabang falsafah yang
mengkaji konsep berkaitan dengan keindahan, cita rasa dan lain-lain. Jika kita memetik kata-kata Rahman Shaari
(2001), “estetika bermaksud nilai keindahan dalam karya sastera yang berkaitan
dengan perasaan manusia dan subjektif sifatnya” Menurut beliau lagi, bagi
sesebuah karya sastera aspek teknik dan gaya itulah yang menjadi penentu
hadirnya nilai estetika. Van Mater Ames dalam bukunya Colliers Encyclopedia Volume 1 menyatakan
bahawa estetika sebahagian daripada telaah yang berkaitan dengan penciptaan,
apresiasi dan kritikan terhadap karya seni dalam konteks berkaitan seni dengan
kegiatan manusia serta peranan seni dalam perubahan dunia. V.I Braginsky (1994:16)
menyatakan bahawa keindahan atau indah merupakan salah satu istilah pokok dalam
sistem estetika kesusasteraan Melayu. Beliau turut merumuskan tiga aspek yang
dinyatakan dalam karya-karya sastera dengan penggantian perkataan indah dengan perkataan yang seerti.
Menurutnya lagi, keindahan sesuatu karya sastera dipercayai boleh mempengaruhi
jiwa seseorang dan mempunyai kuasa penyembuh, namun perkara yang lebih mustahak
sekali iaitu kesan keindahan dan manfaat yang terkandung dalamnya.
Nilai estetika yang terselit dalam penulisan
karya agung Melayu lebih kepada nilai keindahan. Nilai-nilai keindahan yang
terdapat dalam karya agung Melayu melahirkan keseronokan, manfaat dan
penikmatan karya sastera kepada pembaca.
a) Pemikiran
pengarang
Dalam
penghasilan karya-karya agung, pengarang cuba memperlihatkan beberapa
pemikirannya sendiri untuk membina jalan cerita yang menarik. Pengarang telah
mewujudkan watak-watak dalam penulisannya. Watak yang dilahirkan sama ada antagonis
atau protagonis dapat memberi unsur-unsur pengajaran yang tinggi dalam sesebuah
karya agung. Watak-watak yang ditampilkan oleh pengarang dapat menghidupkan
jalan cerita dalam penulisannya melalui perwatakan.
Setiap
watak menjalankan fungsi mereka tertentu berdasarkan idea yang telah ditulis
oleh pengarang dalam karyanya. Misalnya, pengarang telah mewujudkan idea
melalui imej-imej plastis atau pengarang menggambarkan watak dan jalan cerita
tersebut benar-benar terjadi. Secara tidak langsung, keadaan ini boleh
membentuk akal pembaca dan pendengar.
Dalam
Hikayat Hang Tuah, Hang Tuah dijadikan sebagai watak utama oleh pengarang. Sebagaimana
yang telah kita ketahui, Hang Tuah merupakan tokoh pahlawan Melayu yang unggul.
Hikayat Hang Tuah memperlihatkan kebesaran raja Melaka, kelebihan kerajaan
Melayu Melaka dan ketokohan pahlawan Melaka. Menurut idea yang dilahirkan oleh
penulis, Melaka sangatlah maju, berkembang dan berpengaruh pada zaman tersebut.
Buktinya, pengaruh raja Melaka meluas di Tanah Jawa dan mempunyai hubungan
diplomatik dengan negara China.
Penulis
cuba menyampaikan idea atau pemikiran setia kepada raja dan tanah air melalui
watak utama, Hang Tuah. Hang Tuah yang sangat cinta pada tanah air telah
mengabdikan dirinya untuk raja dan negara sehinggakan beliau sanggup membunuh
sahabatnya sendiri. Beliau turut berjuang untuk mempertahankan Melaka daripada
dicerobohi oleh kuasa asing seperti Melaka.
Dalam
aspek ini, pengarang cuba menekankan pemikirannya mengenai semangat cinta pada
raja dan tanah air. Pemikiran tersebut sedikit sebanyak boleh mempengaruhi
pembaca agar menanamkan semangat patriotik yang kian memudar dalam diri
generasi muda kini. Pembaca haruslah mengambil teladan daripada pemikiran yang
dicerna oleh pengarang sebagai panduan untuk keharmonian tanah air.
b) Nilai
Penulisan karya
agung Melayu dihiasi dengan nilai-nilai yang diwujudkan oleh pengarang. Di
sebalik nilai keindahan dalaman karya agung terdapat nilai-nilai lain yang
diungkapkan oleh pengarang secara tersirat. Nilai-nilai tersebut sangat tinggi
dan perlu diteliti oleh pembaca untuk mendapatkan maknanya. Dalam erti kata
lain, nilai boleh dianggap sebagai tindakan yang bagus haruslah dijadikan
contoh dan teladan.
Nilai
keislaman turut disentuh dalam kebanyakan karya agung oleh pengarang. Unsur
keislaman ini selalunya dapat dilihat pada bahagian permulaan karya agung. Di
samping itu, pengarang turut menonjolkan kedatangan Islam dan kemunculan para
ulama atau tokoh Islam. Pengarang memperlihatkan nilai keislaman ini dalam
karya agung Bustan al-Katibin
Al-hamdulillahi ladzhi akhraja bi’ibadi mina ‘l-jahili wa’ z-zalami, wa’
s-solatu wa ‘salamu ‘ala Sayyidina Muhammadan fasha ‘l-lughata wa ‘l-kalama, wa
‘ala alihi wa asha bihi hum ahli ‘l-fadli wa ‘l-akram. Ertinya, segala puji
bagi Allah, Tuhan yang mengeluarkan akan hamba-Nya (daripada) bodoh dan gelap;
dan rahmat serta salam-Nya atas penghulu kami Nabi Muhammad yang terlebih fasih
daripada segala bahasa dan terlebih fasih daripada segala perkataan; dan atas
keluarganya dan segala sahabatnya iaitu segala mereka itu yang ahli kelebihan
dan kemuliaan.
(Bustan al-Katibin)
Pembuka bicara surat yang ditulis oleh Raja Tulela
Syah menggunakan nama Allah Ta’ala jelas menunjukkan bahawa pengarang telah
menyelitkan unsur keislaman dalam karya tersebut. Unsur keislaman telah memberi
keindahan dalaman kepada karya Hikayat Inderaputera tersebut.
Kebudayaan Melayu turut menjadi
unsur keindahan dalaman yang ditimbulkan oleh pengarang dalam sesebuah karya.
Kebudayaan Melayu tidak boleh lari daripada penulisan pengarang kerana kerajaan
yang membangun pada ketika itu dalam lingkungan Alam Melayu. Kebudayaan Melayu
yang ditimbulkan bukan sahaja memaparkan aspek kemanusiaan, kemasyarakatan,
sejarah bahkan kebudayaan tersebut dapat menyingkap perihal batin, hati, akal
dan budi. Kebudayaan Melayu bukan sahaja diamalkan oleh orang Melayu bahkan
mereka yang datang ke alam Melayu turut mengamalkan kebudayaan tersebut.
“Adat
istiadat diraja yang disusun oleh Sultan Muhammad Syah mengandungi larangan
kekuningan, hak memakai perhiasan emas, cara pemakaian ketika menghadap raja,
payung kuning untuk anak raja, tatacara menjunjung duli, peraturan perarakan
bergajah menghantar dan menerima surat dan utusan, adat mengurniakan gelaran…”
(Sejarah
Melayu:56-61)
Terdapat pelbagai adat istiadat
dalam Sejarah Melayu yang telah berjaya memberi nilai estetika kepada karya
tersebut. Pengarang begitu bijak dalam menonjolkan kehidupan Melayu dalam
karyanya. Pengarang berjaya menghidupkan perjuangan dalam mempertahankan budaya
Melayu sehinggakan suasana tersebut dapat digambarkan oleh pembaca sehingga
memberi unsur keindahan.
c) Spiritual
Nilai spiritual
yang dibawa oleh pengarang umpama perisa yang memberi rasa keindahan kepada
karyanya. Nilai spiritual merupakan segala hal yang berkaitan dengan rohani,
jiwa dan semestinya bukan bersifat fizikal. Jiwa dan rohani manusia yang
tersirat tidak dapat dilihat dengan mata kasar.
Apabila kita membaca episode dalam Hikayat Hang Tuah, kita dapat melihat
unsur-unsur perspektif spiritual. Cara pengarang menyampaikan unsur spiritual
ini melalui watak Hang Jebat apabila retaknya nilai persahabatan beliau dengan
Hang Tuah.
“Hai Si Jebat derhaka! Sungguh kau berani
tidak melawan! Marilah engkau turun dari istana ini bertikam sama seorang” Maka
suara itu pun terdengar kepada Hang Jebat, dikenalnya suara Laksamana, maka
dibuaknya peranginan itu, maka dilihatnya Laksamana terdiri di tengah halaman
itu. Maka Hang Tuah pun berdebar-debar hatinya.
(Hikayat
Hang Tuah: 338)
Pengarang telah membina satu jalan
cerita yang memberi konflik antara watak utama iaitu Hang Tuah dan Hang Jebat. Konflik
wujud apabila Hang Jebat menderhaka kepada Raja dan ingin membalas dendam
terhadap kematian Hang Tuah sedangkan Hang Tuah disembunyikan oleh bendahara
Melaka. Hang Tuah yang sangat taat kepada Raja sanggup beradu kekuatan dengan
Hang Jebat. Hang Tuah sanggup mengetepikan persahabatan yang dibina sejak kecil
untuk menjaga kedaulatan tanah air tercinta. Kita dapat lihat dua unsur
spiritual yang ditonjolkan oleh pengarang pada waktu yang sama iaitu semangat
setia kawan dan semangat cinta pada Raja dan tanah air.
d) Unsur
humor
Unsur humor
salah satu unsur yang sangat unik. Humor bermaksud perbuatan yang melucukan. Unsur
ini mungkin ditimbulkan oleh pengarang secara tidak sengaja. Kemungkinan pada
asalnya pengarang cuba menyampaikan sesuatu cerita itu untuk memberi maklumat
atau gambaran sahaja tetapi apabila dibaca oleh pembaca menimbulkan kelucuan
pula.
Unsur
humor ini sering kali digandingkan bersama wit. Unsur wit berkaitan dengan
akal, budi, fikiran dan kecerdasan otak dalam melakukan sesuatu perkara. Unsur
humor ini boleh kita lihat dalam karya Tun Seri Lanang iaitu Sejarah Melayu.
Tun Seri Lanang sangat bijak dalam mencorakkan jalan cerita dengan mewujudkan
unsur-unsur yang boleh menghiburkan pembaca.
“Tun Pepatih Putih menghadap Negara China. Ia
makan kangkung pada masa mengangkat kangkung itu ke atas ia dapat melihat raja
China dengan nyatanya”
(Sejarah Melayu: 95)
Ada seorang keeling, Miaruzu namanya, ikut askar
Melaka melanggar Haru. Ketika ia hendak buang air, bertemu dengan seekor
kambing randuk, kerana takut, ia menyangka kambing itu askar Haru, ia lari tunggang-langgang.
Perbuatan ini menggemparkan askar-askar Melaka, Miaruzul memberitahu:
“Kita bertemu Haru tua, kita hudap ia Zughul,
kita zughul ia hudap”. Tetapi bila disiasat ternyatalah hanya seekot kambing
randuk. Peristiwa itu melucukan lalu dibuat pantun mellaui kata-kata Miaruzul
itu.
(Sejarah
Melayu)
Unsur humor ini memperindahkan lagi jalan
cerita dalam sesebuah karya agung. Ia memberi sedikit sebanyak hiburan
berbentuk lucu kepada pembaca. Teknik penceritaan berunsur humor ini berjaya
memberi estetika kepada karya agung yang ditulis tersebut.
waaa...isi kandungan blog ini menarik dan sangat membantu. TQ!
ReplyDelete