Hikayat Hang Tuah
Konsep
Penulisan Hikayat Hang Tuah
Hikayat Hang Tuah ialah sebuah epik Melayu yang
bukan sahaja terkenal dalam kalangan bangsa Melayu tetapi di seluruh Nusantara
dan salah satu manuskrip atau teks yang tertua. Penulisan Hikayat Hang
Tuah yang asal telah ditulis dalam tulisan jawi. Pertama kali hikayat
ini telah disebut pada kurun ke-17 dan dihasilkan pada akhir kurun ke-17 serta
terdapat sekurang-kurangnya 20 manuskrip teks tersebut.
Hikayat ini memperlihatkan ciri-ciri
kepahlawanan pada zaman kesultanan Melayu yang mencatatkan watak Hang Tuah
sebagai tokoh agung dan lambang kemegahan bagi bangsa Melayu. Berdasarkan buku Hang
Tuah Tokoh Epik Nasional yang ditulis oleh Ahamd Sarji, Hikayat
Hang Tuah telah ditulis antara tahun 1641 dan 1721 dan menurut
Soelastin Soetrisno menyatakan bahawa jurang tarikh itu boleh dirapatkan lagi
iaitu antara 1676 dengan 1700.
Watak Hang Tuah yang timbul dalam
penulisan hikayat ini berbeza dalam bahagian pertama dengan wataknya dalam
bahagian kedua. Dalam bahagian pertama, Hang Tuah digambarkan sebagai seorang
pahlawan yang gagah, garang, dan berani. Dalam bahagian kedua pula Hang Tuah
digambarkan seorang pengembara, diplomat, dan ahli sufi, iaitu bijaksana,
sabar, dan warak.
Kemungkinan, dua watak yang berbeza
itu dapat digambarkan mempunyai dua peringkat riwayat bangsa Melayu sebelum
zaman moden, iaitu peringkat kebangkitannya dan peringkat kejatuhannya. Melalui
sifat-sifat Hang Tuah ini boleh dijadikan sebagai role model orang
lain dan sebagai bukti kebolehan yang ada dalam diri seorang anak Melayu.
Pengarang hikayat ini tidak diketahui
tetapi mungkin menunjukkan bahawa beliau berasal daripada golongan pegawai Raja
yang paling kanan iaitu Bendahara yang keluarganya mempunyai pertalian darah
dengan Raja itu dan yang kelihatan mungkin memendam cita-cita untuk menduduki
takhta. Mengikut Encyclopedia of Malaysia dalam buku Hang
Tuah Tokoh Epik Nasional (2004: 3), perkataan “hikayat” ialah kata
pinjaman daripada bahasa Arab yang bererti semua jenis sejarah. Dalam bahasa
Melayu, erti perkataan ini telah berubah mengikut edaran masa sehingga dalam
judul sesuatu karya, perkataan tersebut membawa maksud “cerita”.
Tema Hikayat Hang Tuah
Tema merupakan suatu teknik yang amat
penting dalam sesebuah karya kerana temalah yang menjadi pokok cerita kepada
sesebuah karya. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2008) pula, tema ialah
sebjek yang menjadi dasar sesuatu pembicaraan, wacana, karangan, cerita dan
sebagainya. Tema juga merupakan tajuk atau pokok utama sesebuah cerita. Dalam
Hikayat Hang Tuah, tema yang cuba ditonjolkan oleh pengarangnya ialah tema
berkenaan dengan ketaatan atau kesetiaan Hang Tuah kepada rajanya.
Ketaatan Hang Tuah dapat dilihat
dengan banyaknya dalam Hikayat Hang Tuah. Hang Tuah merupakan seorang hamba
yang perlu mempunyai raja untuk mengabdikan kesetiaan dan ketaatannya. Oleh
itu, kata taat yang menjadi tema dalam hikayat ini telah menjadi landasan bagi
Hang Tuah dalam melakukan segala tindakan terhadap rajanya. Dalam erti kata
yang lain, teks Hikayat Hang Tuah merupakan sebuah teks yang menceritakan
ketaatan seorang hamba kepada rajanya. Sifat taat yang terdapat dalam diri Hang
Tuah ini menjadikan beliau sanggup melakukan apa sahaja untuk rajanya.
Sebagai contoh, Hang Tuah sanggup
terjun ke telaga tahi untuk menyelamatkan kuda anak raja. Dia juga sanggup
masuk ke dalam kubur supaya dapat menceritakan kepada raja bagaimana pengalaman
seseorang yang dikebumikan. Hang Tuah juga sanggup membunuh Hang Jebat iaitu
sahabatnya sendiri sedangkan Hang Jebat melawan raja adalah untuk menuntut bela
atas tindakan raja yang menjatuhkan hukuman bunuh kepada Hang Tuah. Selain itu, Hang Tuah
turut sanggup bertarung nyawanya dan melakukan sesuatu yang tidak rasional
dengan melarikan Tun Teja ke negeri Melaka hanya untuk menunjukkan
kesetiaannya terhadap raja Melaka.
Persoalan
Selain tema,
persoalan juga memainkan peranan penting untuk melihat kekuatan bagi sesuatu
kepengarangan. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2008), persoalan ialah
sesuatu yang dipersoalkan atau sesuatu yang menjadi masalah. Persoalan juga
merupakan pembicaraan, perbahasan atau perbincangan yang diketengahkan dalam
sesebuah karya. Terdapat banyak persoalan yang cuba diketengahkan oleh
pengarang dalam Hikayat Hang Tuah. Berdasarkan persoalan-peroalan inilah yang
akan menjadi kekuatan untuk mengangkat sesuatu karya itu menjadi karya yang
agung.
Sesebuah karya
sastera akan dibina berdasarkan persoalan-persoalan yang dipetik daripada
episod kehidupan dan kegiatan manusia yang melatarinya. Pengarang akan
menjalinkan persoalan-persoalan ini sehingga menjadi satu rangkaian peristiwa
yang berkesimnambungan antara satu sama lain dan akhirnya dapat membentuk
sebuah karya yang mantap. Kesusasteraan Melayu Tradisional seperti Hikayat Hang
Tuah ini tidak terlepas daripada memaparkan persoalan-persoalan yang dipetik
daripada konteks kehidupan dan budaya masyarakat Melayu tradisional.
Persoalan-persoalan inilah yang akan menjadi kekuatan bagi sesebuah karya.
Antara persoalan
yang ditimbulkan oleh pengarang dalam Hikayat Hang Tuah ialah persoalan tentang
keberanian atau kepahlawanan Hang Tuah. Kepahlawanan Hang Tuah dapat dilihat
berdasarkan sikap dan akhlaknya. Hang Tuah juga mempunyai sifat-sifat
keperwiraan Melayu silam seperti memiliki ilmu batin iaitu ilmu mempertahankan
diri bagi menewaskan musuh.
Kepahlawanan Hang
Tuah juga dapat dilihat ketika beliau masih kecil lagi. Hal ini kerana beliau
telah mengalahkan lanun-lanun bersama dengan sahabat-sahabatnya iaitu Hang
Jebat, Hang Lekir, Hang Kasturi dan Hang Lekiu. Semasa beliau masih kecil juga,
beliau bersama kawan-kawannya pernah membunuh empat orang yang sedang mengamuk
di hadapan Bendahara Paduka Raja.
Disebabkan
peristiwa inilah mereka berlima dilantik sebagai Biduanda Raja. Bendahara
Paduka Raja amat tertarik dengan keberanian mereka berlima sedangkan segala
pegawai dan pertuanan yang mengiringi Bendahara lari melihat orang mengamuk.
Keberanian Hang Tuah dan sahabatnya jelas dinyatakan seperti yang terdapat di
dalam teks berikut:
“Maka
Hang Tuah dan Hang Jebat pun melompat ke kiri ke kanan menyalahkan tikaman
orang itu. setelah lalu, ditikamnya orang itu, maka melompat Hang Tuah dan Hang
Jebat, ditikamnya seorang: itu pun rebah lalu mati”.
( Hikayat Hang Tuah,1997:37 )
Selain itu,
persoalan tentang kebijaksanaan juga menjadi persoalan penting yang terdapat
dalam Hikayat Hang Tuah ini. Hang Tuah digambarkan oleh pengarang sebagai
seorang yang bijaksana dalam melakukan sesuatu tindakan. Sifat kebijaksanaan
yang ada pada diri beliau ini juga menyebabkan raja Melaka semakin
menyayanginya.
Hang Tuah sememangnya seorang pahlawan yang bijaksana, setiap
tindakan yang dilakukan oleh beliau mempunyai tujuan yang tersendiri. Hang Tuah
bukan sahaja bijak dalam tindakannya malah beliau juga bijak dalam melakukan
helah. Pelbagai helah telah digunakan semasa pertarungan. Hang Tuah juga
dikatakan bijak kerana beliau berjaya menguasai 12 bahasa yang dipelajarinya
sejak kecil lagi. Antaranya adalah Bahasa Arab, Bahasa Keling, Bahasa
Siam, Bahasa Cina dan Bahasa Jawa.
… Telah berapa lamanya Hang Tuah mengaji Qur’an, maka pengajian itu pun
tamatlah. Maka Hang Tuah mengaji nahu pula. Telah sudah tamat pengajiannya,
maka dia berkata kepada bapanya, “Ayo bapaku, pada bicara hamba, hendak mengaji
pada lebai Keling pula, supaya hamba tahu pula bahasanya.” Maka kata Hang
Mahmud, “Benarlah seperti bicara anakku itu.” Maka Hang Tuah pun mengajilah
pula pada seorang lebai Keling. Hatta, beberapa lamanya, maka tamatlah dengan
bahasa Keling itu, habislah diketahuinya. Maka Hang Tuah pun berkata pada
bapanya hendah mengaji pada lebai Siam pula supaya diketahuilah akan bahasanya.
Setelah sudah diketahuinya akan bahasa Siam itu, maka Hang Tuah pun mengaji
pula pada seorang lebai Cina. Dengan tiada berapa lamanya maka ia pun tamatlah
mengaji bahasa Cina itu. Maka Hang Tuah pun mengaji pula pada lebai Jawa hendak
diketahuinya akan bahasa Jawa itu. Kalakian, setelah habislah rata diketahuinya
dua belas bahasa itu, maka Hang Tuah pun pulanglah ke rumahnya…
(Hikayat Hang Tuah, 1997: 24)
Seterusnya,
persoalan tentang ketangkasan. Kejayaan Hang Tuah sebagai pehlawan Melayu
dilihat berdasarkan ketangkasan beliau bermain senjata. Terdapat banyak
peristiwa yang menunjukkan Hang Tuah sebagai seorang yang tangkas. Anataranya
peristiwa ketika beliau yang hanya seorang diri berjaya menumpaskan tujuh
puluh orang penjurit yang mengamuk di pasar. Hang Tuah mempunyai taktik
tertentu untuk menumpaskan penjurit yang ramai itu.
Pada mulanya beliau
berundur untuk mencari tempat bertahan. Beliau telah menemui satu lorong yang
hanya muat untuk seorang manusia sahaja dan pagar lorong itu diperbuat daripada
batu. Hang Tuah masuk ke dalam lorong itu untuk bertahan. Tujuh puluh orang
penjurit itu juga masuk ke dalam lorong itu secara beiringan. Dengan
ketangkasan yang dimiliki, Hang Tuah berjaya memancung kepala penjurit-penjurit
tersebut. Selain itu, ketangkasan Hang Tuah juga dapat digambarkan petikan teks
tersebut:
Setelah
sudah Laksamana ke sungai, maka penjurit empat puluh itu pun datang ke
kiri kanan Laksamana, seraya berkata, “Bunuhlah Melayu ini beri
mati-mati. Jangan lagi beri lepas.” Maka penjurit itu pun berbahagi
empat, sepuluh hadapan, sepuluh dari kanan, sepuluh dari kiri, sepuluh dari
belakang, lalu ditikamnya pada Laksamana pada tombaknya. Maka ditangkis oleh
Laksamana dengan sarung keris itu seraya dihunusnya keris
panjangnya seraya tertinggung ke sungai. Maka ditangkiskan oleh Laksamana
tikam penjurit itu empat puluh, suatu pun tiada mengena Laksamana.
( Hikayat Hang Tuah, 1997: 281 )
Pengajaran
Kekuatan
kepengarangan Hikayat Hang Tuah juga dapat dilihat melalui pengajaran yang
terdapat dalam hikayat ini. Pengajaran ini boleh dijadikan pedoman kepada
masyarakat untuk melakukan sesuatu yang baik. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat
(2008), pengajaran ialah perihal mengajar atau segala sesuatu yang berkaitan
dengan mengajar. Pengajaran juga membawa makna peringatan atau pedoman. Dalam
Hikayat Hang Tuah terdapat banyak pengajaran yang boleh diambil untuk dijadikan
pedoman. Antaranya seperti petikan teks ini:
Maka
setelah lagi orang mengamuk enam puluh itu mengamuk segala orang Majapatit,
mana yang terlintang itu dibunuhnya. Setelah dilihat oleh Patih Kerma Wijaya
dan Hang Tuah, orang mengamuk itu datang pula- segala orang yang memalu
bunyi-bunyian Betara Majapahit itu pun habis lari cerai-berai, segala
bunyi-bunyian yang dipalu itu pun habis ditinggalkannya – maka Hang Tuah pun
geram rasanya. Maka ia pun memekik, katanya, “ ceh, barang siapa undur setapak
juga, kupenggal lehernya dengan tempa Melaka ini. Bukan orangnya yang hendak
digertak-gertak itu.”
( Hikayat Hang Tuah, 1997: 205 )
Petikan ini
mengajar kita supaya sentiasa berhati-hati dalam segala tindakan terutamanya
dalam hubungan sesama manusia. Kadang-kala terdapat manusia yang sengaja
merancang sesuatu tindakan untuk menguji keutuhan sesebuah negara. Pihak
perancang ingin melihat tindakan yang diambil oleh sesetengah pihak apabila
mereka melaksanakan sesuatu perancangan. Hal ini dapat dilihat berdasarkan
peristiwa Majapahit diserang oleh orang mengamuk untuk melihat sejauh mana
keutuhan dan keharmonian golongan masyarakat Majapahit.
Selain itu, kita
juga hendaklah bersama-sama menunjukkan sikap kekitaan, kebersamaan, dan
keberanian untuk menghadapi ancaman daripada orang lain. Kita juga perlu
mengelakkan diri daripada lari apabila berhadapan dengan sesuatu masalah kerana
pengunduran seseorang akan memberi kesan kepada individu lain yang akan turut
menjejaki tindakan tersebut. Hal ini akan mendatangkan kesan seperti kekalahan
dalam pertempuran dan akan memusnahkan tanah air dan bangsa sendiri. Oleh itu,
sikap Hang Tuah yang merah apabila orang-orang Majapahit melarikan diri
daripada orang mengamuk menunjukkan bahawa Hang Tuah tidak mahu orang-orang
Majapahit menunjukkan sikap yang negetif kepada pihak musuh.
Tuntasnya,
berdasarkan tema dan persoalan yang ditonjolkan oleh pengarang boleh menjadikan
karya Hikayat Hang Tuah ini menjadi karya yang agung kerana hikayat ini
mempunyai kekuatan kepengarangan yang tersendiri berbanding karya-karya sastera
tradisional yang lain. Hikayat ini merupakan hikayat yang mengangkat bangsa
Melayu sebagai bangsa yang kuat dan berani berdasarkan watak utamanya iaitu
Hang Tuah. Tema dan persoalan yang dibincangkan juga banyak menekankan tentang
kehebatan wataknya yang menjadi cerminan bagi masyarakat Melayu. Selain itu,
pengajaran yang terdapat dalam hikayat ini juga turut menjadikan Hikayat Hang
Tuah ini menjadi sebuah hikayat yang agung. Pengajaran ini juga menjadi pedoman
kedapa masyarakat dan menjadi antara kekuatan yang terdapat dalam karya.
Kekuatan
Pengarang
Sebagai sebuah epik, Hikayat
Hang Tuah mempunyai kekuatan tersendiri antaranya daripada segi gaya
penulisan, iaitu bahasa. Pengarang Hikayat Hang Tuah telah
memuatkan unsur-unsur puisi dalam karyanya sebagaimana prosa Melayu yang lain.
Penggunaan puisi ini mampu menjadikan cerita itu berestetik dan indah apabila
dibaca oleh orang lain. Puisi ini juga dapat menyampaikan maksud sama ada
secara tersirat atau tersurat dan pembaca akan berasa terhibur apabila
membacanya. Puisi pantun telah diselitkan dalam karya ini bagi menambahkan
keindahan bahasa cerita. Contohnya :
Kain
bersuji di atas atap,
Pakaian
raja hari raya;
Jika
sudi tuan santap,
Jika
tidak apakan daya.
Hang Tuah dan para sahabatnya juga
pandai berpantun. Hal ini demikian jelaslah bahawa mereka suka berbalas-balas
pantun dalam menyampaikan sesuatu cerita bagi memeriahkan sesuatu keadaan.
Selain itu, kekuatan pengarang
terserlah apabila banyak memaparkan aspek-aspek kemasyarakatan, kemanusiaan,
kebudayaan, nilai-nilai moral, dan sebagainya. Aspek kemasyarakatan dapat
dilihat apabila watak-watak dalam Hikayat Hang Tuah ini
mengamalkan sikap kerjasama, gotong-royong, bersatu-padu, dan sebagainya.
Sebagai contoh sikap gotong-royong terpamer apabila rakyat jelata bersama-sama
membina istana Melaka menyiapkan sebuah kapal atau jong untuk kenaikan raja.
Bagi aspek kebudayaan pula dapat
diperhatikan dalam pelbagai bentuk sama ada melalui adat resam yang diamalkan
seperti adat pertabalan raja, menyambut tetamu, adat bertemu dengan raja atau
pembesar kerajaan, adat kenduri, dan sebagainya. Nilai-nilai moral pula dapat
ditunjukkan melalui watak Hang Tuah sendiri iaitu seorang yang merendah diri,
rajin dalam menuntut ilmu, semangat kesetiaan kepada raja dan sahabat,
hormat-menghormati, dan sebagainya.
Sikap ini perlu dicontohi oleh para
pembaca sebagai motivasi diri untuk menghadapi cabaran yang lebih besar. Jika
nilai-nilai positif ini tidak ada dalam diri, maka sukarlah sesuatu pekerjaan
itu dapat dilakukan dengan baik malah sering mendapat masalah. Oleh itu, setiap
cerita mempunyai maksud yang hendak disampaikan sama ada baik atau buruk.
Perkara yang baik dijadikan teladan dan yang buruk dijadikan sempadan.
Motif
Pengarang
Antara motif pengarang Hikayat
Hang Tuah ialah ingin mengetengahkan sifat-sifat positif yang ada
dalam diri Hang Tuah itu sendiri. Jati diri Melayu terserlah melalui sifat
peribadi Hang Tuah yang dianggap sebagai wira unggul Melayu dan sangat
berwibawa. Sikap Hang Tuah telah dipaparkan oleh pengarang dalam pelbagai segi
sama ada fizikal, mental, dan rohani. Contohnya, Hang Tuah mempunyai sifat
keberanian yang tinggi dan luar biasa.
Beliau mampu mengalahkan seramai 70
orang yang mengamuk ketika di Majapahit. Hal ini demikian dapat dibuktikan
apabila Hang Tuah dilihat begitu bijak dalam mengatur strategi ketika
berhadapan dengan 70 orang penjurit walaupun keseorangan disebabkan beliau
mempunyai ilmu pengetahuan yang luas dalam dunia persilatan untuk
mempertahankan diri daripada musuh. Sifat keberanian yang ditonjolkan ini perlu
ada dalam diri setiap generasi seterusnya bagi mengelakkan berlakunya
penindasan dan tidak adil dalam sesuatu pentadbiran. Orang yang berada di bawah
juga tidak akan terus berada di bawah sebaliknya mampu memajukan diri menjadi
yang lebih baik.
Selain itu, pengarang menunjukkan
kepentingan menuntut ilmu sebagai suntikan semangat kepada generasi seterusnya
untuk mendalami pelbagai ilmu pengetahuan. Hang Tuah telah memantapkan diri
dengan mempelajari pelbagai ilmu sama ada secara zahir dan batin. Hal ini
demikian dapat dibuktikan oleh Hang Tuah apabila beliau mampu bertutur dalam 12
bahasa asing, fasih berkata-kata, dan mempunyai raut wajah yang manis serta
sopan. Gambaran fizikal Hang Tuah telah diceritakan dalam hikayat ini iaitu:
“Maka Syahbandar pun kasih mesra
rasanya melihat laku Laksamana berkata-kata dengan bahasa Arab itu, fasih
lidahnya dengan manis mukanya berkata-kata, sangat ia merendahkan dirinya”.
( Hikayat
Hang Tuah, hlm. 473 )
Ketika Hang Tuah berada di Tanah Arab,
Rom, Siam, India, dan China, beliau mampu bertutur dan memahami setiap bahasa
yang dipertuturkan oleh masyarakat tersebut. Contohnya, Kisna Rayan telah
melantik Hang Tuah sebagai wakil kerajaan Keling ke negara China kerana
kepandaian Hang Tuah bertutur dalam bahasa Keling menyamai dengan penduduk di
negara tersebut. Hang Tuah juga mempelajari semua ilmu hulubalang dan
pertapaan.
Oleh itu, pengarang ingin menunjukkan
bahawa budaya ilmu amat penting sebagai manusia Melayu. Dengan kemantapan ilmu
yang dimiliki oleh seseorang mampu menjadikan diri dihormati dan disegani oleh
orang lain. Walau bagaimanapun, ilmu yang dimiliki mestilah digunakan secara
wajar dan bukan untuk membangga diri. Inilah perkara yang ingin diterapkan oleh
pengarang melalui watak-watak yang dipaparkan dalam hikayat ini.
Sulalatus Salatin
Konsep
Penulisan Sulalatul-salatin
Sulalatul Salatin atau Sejarah Melayu merupakan
satu karya sejarah mengenai kebangkitan, kegemilangan dan kejatuhan zaman Kesultanan
Melayu Melaka yang ditulis oleh beberapa orang pengarang Melayu. Teks-teks yang dikenali sebagai Sejarah
Melayu atau Sulalatul Salatin ini telah melalui
beberapa zaman dan dianugerah dengan sejarahnya yang tersendiri. Karya ini
telah menempuh beberapa tahap perkembangan. Naskah asal karya ini telah disalin
beberapa kali di Johor. Karya ini ditulis pada tahun 1612 oleh Tun Seri Lanang
dan cerita secara lisan serta salasiahnya telah berkembang dalam kalangan
istana sejak awal dari tahun tersebut.
Sulalatul Salatin adalah sebuah karya yang
tercipta daripada titah raja. Terdapat sebuah titah yang berbunyi :
“bahawa hamba minta diperbuat hikayat
pada bendehara perteturun segala raja-raja Melayu dengan istiadatnya supaya
didengar oleh cucu kita kemudian dari kita dan ketahuinyalah segala perkataan,
syahadah beroleh faedahnya mereka itu daripadanya”.
(Sulalatul
Salatin, hlmn. 390)
Seluruh sejarah bangsa Melayu melalui
karya ini dikonsepkan sebagai terdiri daripada cerita dan episod yang menjadi
tapak dan petak sejarah. Dalam cerita dan episod ini terdapat peristiwa yang
membawa kepada kesimpulan yang diinginkan misalnya nilai yang diunggulkan,
manusia terpilih yang harus dicontohi serta kelemahan dan kejahatan yang
merosakkan manusia dan negeri. Hal ini demikian seharusnya dielak dalam
pembentukan sesebuah negeri. Tidak kurang juga soal hubungan antara manusia dan
negeri yang aman dan berperadaban. Ruang naratif inilah yang membawa pelbagai
makna yang tidak hanya menceritakan sebuah jurai keturunan raja-raja Melaka.
Kekuatan
Pengarangan
Kekuatan pengarangan yang dapat
dianalisis berdasarkan karya ini ialah melalui bahasa yang disampaikan kepada
pembaca. Bahasa hakikatnya berubah bergantung kepada zaman sesebuah karya itu
ditulis. Karya akan diwarnai oleh perbendaharaan, cara penggunaan dan cita rasa
zaman tersebut. Hal ini dapat membantu para pembaca menyelami akal budi
seseorang pengarang Melayu dan dapat mencerminkan bahasa zamannya. Walaupun
bahasa sesebuah teks itu dapat berubah mengikut zaman, namun bentuk aslinya
masih dapat dikekalkan dan dibayangkan secara langsung kepada pembaca. Hal ini
demikian kerana karya yang terhasil adalah daripada sumber bertulis dan bukan
secara lisan.
Kekuatan bahasa dalam karya agung ini
dibuktikan melalui penggunaan perbendaharaan kata iaitu banyak menggunakan
kata-kata bahasa Melayu Kuno. Antara perkataan bahasa Malayu asli kuno yang
didapati dalam karya ini seperti :
Tuha, mentuha, poawang, berparang,
mutah, nulayan, nyiah, taban, junum, ejung, tujerumusy, ngeran, lasa,
jengkelenar, maya, bilalang, remak, semakuk, menguliling, datu nene, bubung.
Begitu juga penggunaan imbuhan yang
kita kenal sebagai /ber/, wujud dalam bentuk yang lebih pendek, /be/ yang
kelihatan lebih awal sifatnya dalam perkataan seperti betingkah, belayam dan
sebagainya. Terdapat juga bentuk kuno yang menyengaukan beberapa bunyi yang
tidak lagi disengaukan dalam bahasa Melayu moden seperti :
menengar =
mendengar
mementang =
membentang
mengantarkan = menghantarkan
Melalui penelitian dalam aspek bahasa
karya ini, didapati terdapat penggunaan kata-kata pinjaman daripada bahasa
Sanskrit yang telah diikitiraf dalam pekembangan awal bahasa melayu. Banyak
penggunaan kata yang dipakai tanpa proses asimilasi ke dalam cara penyebutan
Melayu. Asmah haji Omar (1991: 141) juga telah mendapati terdapat
pinjamaan bahasa Sanskrit yang lebih purba sifatnya dalam Sulat
al-Salatin seperti :
Nugraha,
manusya, binasya, basya, syegera, kerena, karunia, syurga, dan pendita
Bakat
sastera pengarang karya ini diturunkan dalam pelbagai nada seperti moralistis,
sering khusuk dan merujuk kepada Al-Quran dengan pandangan sejarah yang amat
luas dan melihat bahawa sejarah harus dibayar dan negara adalah perjanjian
rakyat dengan rajanya yang dipilih Allah sebagai gantiNya di dunia (Muhammad
Haji Salleh, 1997: 5).
Antara unsur yang luar biasa melalui pengarangan teks
ini ialah “vignette”nya iaitu bukan saja melukis bakat sepanjang sejarah,
tetapi dilukin dengan mata pena yang halus namun tajam. Ada yang
mempamerkan neurosisnya, orang nakal, pelaram, pemabuk dan sebagainya.
Terdapat juga unsur yang jelas dibawa
oleh pengarang dalam Sulalatul Salatin iaitu unsur humor yang
ditemui dalam halaman-halaman karya ini. Unsur humor diberikan tempat seiring
dengan tragedi, keperitan hidup, penganiyaan dan penyeksaan. Dalam kajian Syed
Zulfida (1976) dan Yusoff Iskandar dan Abd. Rahman Kaeh (1978: 119-134)
diperlihatkan bagaimana Tun Seri Lanang kerap menggunakan unsur ini yang sering
digandingkan oleh ejekan serta kecerdasan mengolah bahasa.
Motif
Pengarang
Motif pengarang Melayu melalui teks
yang ditulisnya tidak jauh membicarakan secara langsung mahupun tidak langsung
aspek pengajaran dan kehidupan. Hal ini demikian sebagai salah satu tugas
sasteranya. Berbagai-bagai cara telah digunakan untuk tujuan ini dan salah
satunya ialah memberi ruang untuk menyampaikan pesanan terakhir seorang raja
atau bendehara yang penting. Melalui kata-kata terakhir ini, kesimpulan
daripada makna kehidupan dicerna untuk zaman dan generasi akan datang.
Cerita-cerita yang dipaparkan
pengarang mempunyai unsur moral, agama dan pedagogi. Pembaca akan memperoleh
maklumat tentang keturunan raja-raja Melayu dan adat istiadatnya serta
peristiwa-peristiwa penting dalam perjalanan kerajaan Melayu Melaka dan
jajahannya. Tambahan pula, pembaca juga diberi pengetahuan tentang kezaliman
raja dan golongan bangsawan, serta bagaimana perlakuan seseorang raja yang
zalim itu dibalas dengan keruntuhan negerinya. Sifat keangkuhan akan berakhir
dengan kejatuhan dan pegawai yang jujur akan disanjung oleh masyarakat.
Bibliografi
Abdul Halim Bandan (1994). Hikayah
Hang Tuah untuk SPM. Kuala Lumpur: Cahaya Pantai (M) Sdn. Bhd.
Ahmad Sarji (2004). Hang Tuah:
Tokoh Epik Nasional. Selangor: Pelanduk Publications (M) Sdn. Bhd.
Kassim Ahmad (1997). Hikayat
Hang Tuah. Kuala Lumpur: Yayasan Karyawan dan Dewan Bahasa dan Pustaka.
Muhammad Haji Salleh (1997). Sulalat
al-Salatin. Kuala Lumpur: Yayasan Karyawan Dan Dewan Bahasa Dan
Pustaka.
Yusoff Iskandar dan Abd
Rahman Kaeh (1985). Sejarah Melayu: Satu Perbincangan Kritis Dari Pelbagai
Bidang. Kuala Lumpur: Heinnemann.
No comments:
Post a Comment