Idealisme
Berunsurkan Alam
Setiap karya yang dihasilkan oleh penulis mempunyai inti pati seperti idealisme yang tersendiri. Hal in berlaku kerana setiap manusia sememangnya memiliki tahap pemikiran yang berbeza. Oleh yang demikian, maka karya yang dihasilkan juga mengandungi idealisme yang berbeza antara satu sama lain. Pengkarya atau penulis selalunya akan menghasilkan idealisme tentang benda atau perkara yang terdapat di sekeliling mereka. Salah satu daripada idealisme yang sering kita lihat atau dapati daripada karya-karya agung Melayu ialah idealisme berunsurkan alam sekeliling.
Huraian pemikiran atau idealisme yang berunsurkan alam ini merupakan pemikiran ke arah benda hidup atau tidak hidup seperti haiwan, lautan, api dan tumbuh-tumbuhan serta alam di ruang angkasa. Hal ini menunjukkan bahawa seseorang pengkarya itu memiliki imaginasi yang cukup tinggi dalam menghasilkan sesebuah karya. Unsur alam ini selalu digunakan oleh pengkarya untuk menggambarkan sesuatu perkara atau untuk melambangkan perumpamaan selain unsur alam yang terdapat dalam peribahasa yang digunakan dalam sesebuah karya.
Carek baju dilanggar todak,
Baharu menurut kata budak.
(Sulalatus Salatin Sejarah Melayu, hal.
68)
Berdasarkan kepada petikan puisi di atas, kita dapat bahawa pengkarya menerapkan unsur alam, iaitu haiwan dan manusia. Unsur ini perlu disisipkan dalam puisi ini kerana puisi ini sememangnya mengisahkan tentang Singapura yang telah dilanggar oleh todak. Puisi ini sememangnya berkaitan dengan alam dan keadaan sekeliling.
Falsafah Alam
Kehidupan manusia sememangnya berkaitan dengan alam duniawi di sekeliling. Hal ini demikian kerana manusia hidup dalam ruang alam yang dipenuhi tumbuh-tumbuhan dan haiwan berserta air dan daratan. Berikut merupakan contoh unsur alam yang terdapat dalam karya agung:
Teks 1:
“Tiada pada langit itu kira-kira
yang lapang daripada awan dan mega”
(Bustan
al-Katibin: 45)
Teks 2:
“Kacang itu jika disayur dengan
santan terlalu baik, dibubuh garam, maka bertambah-tambahlah
baiknya”.
(Bustan
al-Katibin: 28)
Teks 3:
“Atau suara binatang seperti berkiok
kepada ayam dan mengembek kepada kambing,
semuanya nama bagi suara belaka”.
(Bustan
al-Katibin: 38)
Suntingan
teks berikut merupakan suntingan karya dalam Bustan al-Katibin yang mengisahkan
tentang alam. Unsur alam ini wujud dalam sesebuah karya kerana alam merupakan
suatu elemen yang paling dekat dengan kehidupan manusia. Selain itu, manusia
juga turut mempelajari tentang alam dalam kehidupan mereka.
Kita dapat lihat
bahawa unsur alam yang terdapat dalam teks 1 ialah alam semesta, iaitu langit
dan awan. Pada teks kedua pula kita dapat lihat bahawa unsur alam di situ
merujuk kepada sayur, iaitu kacang, manakala teks ketiga pula unsur alam yang
merujuk kepada haiwan seperti ayam dan kambing. Hal ini jelas menunjukkan
bahawa pengkarya menghasilkan falsafah dalam karya dengan merujuk kepada
kehidupan sendiri.
Falsafah
Islam
Falsafah Islam ini sememangnya suatu yang bukan asing dengan karya-karya agung Melayu. Prinsip Islam dalam hidup merupakan sebagai ajaran dan kitab-kitab merupakan sebagai panduan kehidupan begitu juga dengan konsepnya dalam karya agung Melayu. Falsafah Islam ini ialah suatu peringatan supaya manusia sering mengingati pencipta serta ajaran-Nya. Selain itu, konsep Islam dalam karya agung juga membantu manusia untuk mengenal sesuatu yang dibenarkan atau ditolak oleh agama. Penulis karya agung Melayu sering kali menyisipkan ilmu Islam dalam teks karya dalam sesuatu situasi.
Teks 1:
“Hendaklah engkau sangat-sangat
menyerahkan dirimu kepada hadrat Allah Taala
yang akan memelihara akan kamu kerana wa man yatawakkal ‘ala’llah. Dan segala anak Melayu bagaimanapun
besar dosanya, jangan olehmu diaifi dia, dan
sampai kepada hukum syarak dosanya derhaka, bunuhlah;………… Jikalau engkau bunuh ia tiada dosanya, bahawa
kerajaanmu binasa”.
(Muhammad Haji
Salleh, 1997: 186-187)
Teks 2:
“Dengan (Al-quran) itu Allah
menunjukkan jalan-jalan keselamatan serta kesejahteraan
kepada sesiapa yang mengikut keredhaannya dan (denganNya) Tuhan keluarkan mereka dari
gelap-gelita( kufur) kepada cahaya (iman) yang terang
benderang dengan izinNya dan (dengannya juga) Tuhan tunjukkan ke jalan yang lurus.
(Surah al
Maa’idah: ayat 16)
Unsur
Islam sememangnya dapat dilihat dengan nyata pada kedua-dua teks di atas. Kita
dapat melihat bahawa pengkarya banyak menggunakan kata-kata yang melibatkan
Tuhan dan suruhan-Nya dalam agama Islam. Pengkarya juga turut menggunakan surah
dalam al-Quran untuk menerapkan unsur Islam dalam karya mereka bagi menyedarkan
umat-umat Islam yang lain berkenaan dengan agama mereka. Oleh itu, jelas
menunjukkan bahawa dalam karya agung terdapat falsafah yang berunsurkan agama
seperti agama Islam.
Berdasarkan falsafah yang berunsurkan Islam dalam karya
tersebut jelas menunjukkan pengkarya telah memilih bidang yang berkaitan dengan
kehidupan sendiri untuk dijadikan sebagai falsafah dalam karya. Di samping itu,
falsafah yang berunsurkan Islam ini juga jelas menunjukkan pengkarya tersebut
sememangnya cenderung dengan agama mereka, iaitu agama Islam. Unsur Islam
dijadikan sebagai falsafah dalam setiap karya bertujuan untuk menjadi panduan
kepada para pembaca selain untuk mengingatkan mereka tentang ajaran yang perlu
dipatuhi oleh seluruh umat Islam di muka bumi ini.
Falsafah Keadilan
Falsafah keadilan ini sering dikaitkan dengan pimpinan pembesar terhadap golongan bawahan atau dalam kalangan pembesar sendiri seperti raja atau sultan. Pada zaman dahulu, kepimpinan sultan adalah sangat tidak adil kerana adalah tersebut bahawa titah atau perintah sultan haruslah diikuti dan sekiranya pembesar yang lain atau orang bawahan ingkar maka mereka akan dianggap menderhaka kepada sultan.
Kepimpinan sultan yang tidak adil dapat dilihat pada pimpinan Sultan mahmud Syah. Hal ini terbukti apabila baginda telah bersikap tidak adil terhadap rakyatnya. Sebagai contoh, Sultan Mahmud Syah telah melakukan kezaliman terhadap rakyatnya akibat dendamnya terhadap Tun Fatimah sekeluarga. Dengan ini, baginda telah membunuh Tun Mutahir, Tun Ali dan keluarga Tun Fatimah untuk memuaskan hatinya akibat dendam terhadap keluarga itu. Berdasarkan situasi ini, maka kita dapat melihat dan membuat analisis bahawa Sultan mahmud Syah ini merupakan seorang sultan yang mengamalkan nilai yang tidak adil dalam memerintah negerinya.
Setelah Sultan Mahmud Syah melihat rupa Tun fatimah maka baginda pun terlalu khairan. Maka teringinlah rasa Sultan Mahmud Syah akan Tun Fatimah. Maka baginda berkata dalam hatinya,“Jahatnya Pa’ Mutahir ini, demikian baik anaknya tiada ditunjukkannya kepada kita”.
Maka Sultan mahmud Syah pun
berdehemlah rasanaya akan Bendahara Seri Maharaja.
(Muhamad Haji
Salleh, 1997 : 201)
Dengan ini, kita dapat meneliti sendiri penggunaan falsafah yang berunsurkan nilai keadilan dengan membaca suntingan teks seperti di atas. Berdasarkan teks tersebut, jelas menunjukkan Sultan Mahmud tidak adil dengan rakyatnya. Baginda telah melakukan sebarang perkara yang baginda inginkan tanpa mengira perbuatan itu salah dari segi hukum alam atau tidak.
Falsafah
Melayu
Bahasa Melayu merupakan bahasa yang tergolong dalam sub keluarga Indonesia Pusat yang berasal daripada keluarga Nusantara. Para pengkaji telah menggunakan rajah salasilah bahasa untuk mengkategorikan setiap rumpun. Melayu merupakan suatu rumpun bangsa yang wujud daripada kaum keluarga Austronesia. Rumpun Austronesia terbahagi kepada dua, iaitu Austronesia Barat dan Austronesia Timur. Rumpun Austronesia Barat telah melahirkan keluarga bahasa Nusantara atau Indonesia.
Keluarga bahasa ini dibahagikan kepada dua, iaitu sub keluarga Indonesia Pusat dan sub keluarga Filipina-Formosa. Bahasa Melayu merupakan bahasa yang tergolong dalam sub keluarga Indonesia Pusat. Menurut Perlembagaan Malaysia Perkara 153, orang Melayu disifatkan beragama Islam, berbahasa Melayu dan memegang adat dan budaya Melayu.
Kaum Melayu telah ditakrifkan sebagai orang yang bercakap menggunakan bahasa Melayu, hidup seperti orang Melayu. Melayu juga turut dikenali dengan orang yang memiliki kulit yang sawo matang, iaitu tidak hitam dan tidak juga cerah.
“Maka hendaklah diperbuat tiap-tiap
seorang pada tatkala berkirim surat- suratan
dengan perkataan halus, jika pada pencuri sekalipun”.
(Bustan al-
Katibin, hal. 68)
Berdasarkan kepada petikan tersebut, dapat kita tafsirkan bahawa maksud yang ingin disampaikan melalui petikan tersebut ialah mengenang orang Melayu yang sentiasa berbudi pekerti apabila berbicara dengan sesiapa pun. Hal ini demikian kerana masyarakat Melayu sememangnya terkenal dengan sifat kesantunan dalam berbahasa dan sentiasa sopan serta memiliki pekerti yang mulia. Masyarakat Melayu juga sentiasa menjaga tutur kata supaya tidak berlaku sebarang konflik atau salah faham selain membuktikan bahawa mereka terkenal dengan sifat keayuan yang asli terutamanya golongan perempuan.
Budi Bahasa
Budi bahasa dan budi bicara yang mulia merujuk kepada pertuturan yang manis, sopan, positif, bijaksana, bernas dan penuh pengajaran serta memberikan sumbangan kepada khalayak dan pendengarnya (Mohd. Rashid Idris, 2011 : 64). Contoh karya agung yang mengandungi unsur budi bahasa ialah :
Teks 1
“Pada masa itulah wafat Syeikh
Syamsuddin al-Sumaterani iaitu pada malam Isnin
12 hari bulan Rejab, pada Hijrah 1039 tahun bahawa Syeikh itu alim pada tasawuf dan beberapa kitab yang
ditaklifkannya”.
(Bustan
al-Salatin, 1992)
Berdasarkan kepada petikan ini. jelas
menunjukkan bahawa Nuruddin sememangnya seorang yang sangat berbudi bahasa. Hal
ini terbukti apabila beliau tetap menghormati Syamsuddin sebagai seorang ulama
walaupun mereka bertengkar.
Teks 2
“Demikian lagi apabila selesai surat
itu disuratnya, hendaklah dibaca dahulu dimuqabalah
kan. Dan tiada harus orang lain yang membacanya jika tiada dengan izinnya dan tiada pula orang lain
yang menyuratkannya. Bagi orang lain, yang
mengkhabarkan barang yang di dalam surat itu kepada seseorang lain jika tiada izinnya tuan yang punya surat itu
adanya”.
(Bustan
al-Katibin: 15)
Hati
Budi
Hati budi merupakan perihal hati yang
baik. Hati yang baik harus dimiliki oleh setiap insan supaya kehidupan sentiasa
diwarnai dengan keharmonian dan keindahan. Seseorang individu haruslah diasuh
dengan amalan-amalan yang mulia sejak kecil lagi, bak kata pepatah, “melentur
buluh biarlah dari rebungnya” supaya dia sentiasa mengamalkan amalan yang telah
dididik. Unsur hati yang baik ini dapat dilihat dalam petikan teks karya agung
yang berikut :
“Kemudian dari itu maka kerajaan
Sultan Hussain ibn Sultan Alaudin yang bergelar
Sultan Ali Riayat Syah, pada hari ahad, sehari bulan Safar. Ialah sangat halm perangainya dan pengasih akan
segala rakyatnya akan segala ulama, syfakat
akan segala fakir dan miskin”
(Bustan al-Salatin (selenggaraan) Siti Hawa
Hj. Salleh, 19992)
Akal
Budi
Setiap manusia sememangnya dikurniakan
akal oleh Pencipta. Walau bagaimanapun, setiap manusia mempunyai akal yang
berbeza, iaitu ada yang bijak dan kurang bijak. Akal yang bijak amat perlu
dimiliki oleh seseorang manusia supaya seseorang individu itu mampu untuk
membezakan perkara yang baik dan buruk. Akal budi seseorang juga akan
menentukan karakter seseorang individu. Selain itu, seseorang individu itu juga
akan mampu untuk menguruskan kehidupannya sendiri serta keluarganya.
Contoh
karya agung yang memaparkan tentang kisah seorang yang bijak akal budinya
adalah seperti di bawah:
Namanya Raden Puspa Kencana,
Lakunya bijak laksana,
Akal bicaranya amat sempurna,
Sifatnya lengkap hamba laksana
(Syair Ken
Tambuhan, 2002: 5)
Pengkarya
menunjukkan Raden seorang yang bijak dan cerdik dalam syair ini. Hal ini
terbukti apabila tiada orang yang mampu menandingi Raden Puspa Kencana dalam
debat. Pengkarya memuji sifat atau karakter Raden dalam syair ini kerana beliau
memiliki akal yang cerdik sehingga tiada orang yang mampu mengalahkannya untuk
berlawan debat. Nilai ini diselitkan dalam syair ini untuk menyedarkan
masyarakat bahawa kebijaksanaan dan kecerdikan akal itu amat penting dalam
menentukan masa depan sendiri.
Falsafah
Adat
1. Adat
Menghadap raja di Balairung
Karya agung Melayu sememangnya terkenal
dengan karya yang mengisahkan tentang sistem pemerintahan yang melibatkan
golongan atasan dan bawahan. Oleh yang demikian kaum Melayu sangat kaya dengan
adat khususnya adat yang berkaitan dengan istana, adat untuk menghadap raja di
balairung. Semasa menghadap raja, pembesar-pembesar akan duduk mengikut
ketinggian pangkat. Anakanda-anakanda raja pula akan duduk di bahagian serambi
balai sebelah kiri dan kanan.
Penyataan ini terbukti melalui petikan teks yang
di bawah:
“Kemudian daripada itu maka Raja
Iskandar pun keluarlah ke penghadapan, dihadap
oleh segala raja-raja dan ulama dan pendita dan segala Orang Besar-Besar, dan segala pahlawan yang
gagah-gagah mengelilingi takhta kerajaan baginda,
dan belakang baginda segala Hamba yang khas dan segala kepercayaannya”.
(A. Samad Ahmad,
1979)
Dengan
ini, jelas menunjukkan bahawa raja atau sultan merupakan kedudukan tertinggi
dalam sistem sosial masyarakat Melayu zaman dahulu dan kini. Oleh yang
demikian, sesiapa yang melanggar perintah sultan akan dianggap menderhaka kepada
baginda. Oleh itu, maka adat menghadap raja merupakan suatu adat yang penting
dalam kalangan orang Melayu supaya tidak dianggap menderhaka dan menerima
hukuman daripada sultan.
2. Adat
Penganugerahan Gelaran
Adat ini dilakukan semasa ada orang yang
akan mendapat gelaran daripada sultan. Adat ini dimulakan dengan menjemput
orang yang akan diberi gelaran. Cara jemputan juga harus dijalankan selari
dengan gelaran atau pangkat yang akan diterima oleh orang itu. Orang
besar-besar akan menjemputnya sekiranya orang itu menerima anugerah
“Perserian”. Namun bagi orang yang menerima anugerah “Persangan”, orang itu
akan dijemput oleh orang kecil-kecil sahaja.
Orang yang bakal menerima anugerah
itu juga akan dijemput dengan gajah atau kuda, iaitu mengikut anugerah yang
bakal diterimanya juga. Mereka juga turut akan diiringi dengan gendang serunai
sambil menggunakan payung untuk masuk ke istana. Riwayat orang yang bakal
menerima anugerah itu akan dibaca setibanya beliau di istana. Kemudian, orang
itu akan diberikan persalinan mengikut anugerah yang bakal diberikan oleh
sultan.
“Jika baginda menggelar orang, maka
raja dihadap orang di balairung, orang beradat.
Maka dijemput orang itu: jika “Perserian”, Orang Besar-besar menjemput dia; jika “Persangan”, orang kecil
menjemput dia; jika “Pertuanan” orang
sedang menjemput dia; dan jika orang bergelar itu patut bergajah, dibawakan gajah; yang patut berkuda,
dibawakan kuda; dan jikalau tiada patut bergajah
dan berkuda, dibawa berjalan dengan bingkisan, dengan payung dan gendang serunai, tetapi payung itu, ada
hijau, ada yang biru, ada yang merah, dan
sebesar-besarnya payung kuning; dan payung putih dengan nagara itu mahal adanya, sebaik-baiknya nafiri. Dan payung
kuning itu payung anak raja-raja dan orang
besar-besar; dan payung ungu dan merah dan hijau itu payung sida-sida dan bentara hulubalang sekalian. Adapun
payung biru dan hitam itu akan payung barang
orang yang bergelar juga”.
(A. Samad Ahmad,
1979: 76)
Falsafah
Kekuasaan
Falsafah kekuasaan juga turut terdapat
dalam karya agung Melayu. Kekuasaan ini membawa makna kepada pengaruh yang
dimiliki oleh seseorang khususnya pemerintah. Falsafah kekuasaan dalam sesebuah
karya agung selalunya ialah melibatkan kuasa seorang raja atau sultan. Hal ini
demikian kerana kedudukan raja merupakan kedudukan yang tertinggi dalam sistem
organisasi sosial sebuah kerajaan khususnya zaman dahulu. Oleh itu, kuasa raja
amat besar dan raja merupakan seorang yang sangat berpengaruh.
Hal ini bermakna
titah yang raja keluarkan harus dipatuhi dan diikuti oleh semua rakyatnya.
Dengan ini, berlakunya penindasan terhadap rakyat ekoran daripada salah gunaan
kuasa dalam kalangan raja. Raja telah mengambil kesempatan dengan melakukan
kezaliman dengan kuasa yang mereka miliki. Hal ini terbukti dengan tindakan
Sultan mahmud Syah yang telah berdendam terhadap keluarga Tun Fatimah serta
membunuh mereka sekeluarga.
Petikan di bawah merupakan bukti raja menggunakan
kuasanya dengan kezaliman terhadap rakyatnya.
Maka Sultan Mahmud Syah menitahkan
Tun Sura Diraja dan Tun Indera Segera membunuh
Bendahara Seri Maharaja. Maka segala anak buah Bendahara Seri Maharaja dan kaum keluarganya
berkampunglah kepada Bendahara Seri Maharaja
sekaliannya dengan segala senjatanya.
Maka dibunuhlah Bendahara Seri
Maharaja dan Seri Nara al-Diraja dan segala anak
buahnya yang mahu mati sama-sama dengan dia.
Setelah itu maka Sang Sura datang
berlari-lari dari dalam membawa titah pada Tun
Sura, “Titah Yang Dipertuan jangan semuanya dibunuh, tinggalkan akan benih”.
(Muhamad Haji
Salleh, 1997: 205)
Falsafah
Bahasa
Falsafah bahasa dalam sesebuah karya mempunyai nahu atau tatabahasa yang tertentu. Tatabahasa dalam sesebuah karya adalah merujuk kepada sistem dan struktur bahasa yang digunakan. Penggunaan bahasa yang nyata dalam sesebuah karya seperti puisi ialah memiliki bilangan ayat yang berbeza. Selain itu, pemilihan kata yang digunakan juga tergolong dalam aspek nahu bahasa.
Walau bagaimanapun, terdapat juga penggunaan ayat yang gramatis dalam sesebuah karya yang dianggap sempurna dari segi nahu. Karya-karya agung juga turut mengandungi kata-kata atau bahasa-bahasa yang halus. Penggunaan kata halus ini dapat dilihat dengan jelas pada nyanyian Kapitan Melaka.
Dihela-hela diretak sehasta Kandis dipenggalkan
Alangkah gila Raja Kecil
Menggusta manis ditinggalkan
Melihat buah hartal masuk.
(Muhammad Haji
Salleh, 1997: 217)
Dengan
ini, jelas menunjukkan dalam sesebuah karya itu terkandung maksud yang tersurat
dan tersirat. Seseorang individu itu perlu memahami perkara yang dibincangkan
untuk mengetahui perkara yang disampaikan dalam sesebuah karya agung Melayu.
Selain itu, berdasarkan karya ini juga jelas membuktikan bahawa bahasa itu amat
penting dalam kalangan masyarakat Melayu. Kaum Melayu sememangnya terkenal
memiliki sifat budi bahasa yang tinggi selain menggunakan bahasa-bahasa yang
indah untuk menggambarkan sesuatu.
Kesimpulannya,
idealisme dan falsafah dalam merupakan dua bidang ilmu yang berbeza. Hal ini
dapat dilihat dengan jelas berdasarkan definisi bagi kedua-dua perkataan ini
oleh Kamus Dewan Edisi Keempat. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010),
idealisme merupakan sifat melihat atau mencita-citakan sesuatu dalam bentuk
yang ideal, manakala falsafah pula telah didefinisikan sebagai suatu
pengetahuan tentang pengertian yang dianggap sebagai ilmu tertinggi yang
menjadi dasar kepada ilmu-ilmu yang lain. Oleh itu, dalam setiap karya agung
sememangnya wujud idealisme pengkarya yang berdasarkan imaginasi mereka
manakala falsafah pula merupakan pengetahuan mereka tentang sesuatu perkara
yang boleh dikaitkan dengan sesuatu unsur bagi melengkapkan situasi dalam
karya.
Berdasarkan idealisme dan falsafah yang telah dikemukakan
oleh para pengkarya jelas mereka menggunakan cara yang tersendiri dalam
menyampaikan idealisme dan falsafah dalam sesebuah karya. Setiap pengkarya akan
mencenderungkan karya mereka dengan pemikiran mereka yang tersendiri. Kita juga
dapat lihat bahawa pengkarya mengemukakan idealisme atau falsafah yang
berkaitan dengan kehidupan mereka sendiri. Sebagai contoh, Raja Ali Haji
berkecenderungan mengaitkan karya beliau dengan idealisme yang berunsurkan Islam
dengan menyelitkan unsur-unsur Islam dalam karya beliau. Tuntasnya, setiap
pengkarya menggunakan pemikiran atau perkara yang berkaitan dengan kehidupan
mereka dalam menghasilkan idealisme dan falsafah.
No comments:
Post a Comment